Dalším žánrem lidové slovesnosti je pověst, pro náš účel však je třeba rozlišit etnografický záznam pověsti od pověsti literárně fabulované. Původní pověsti mají charakter zprávy, holého sdělení nějakého domnělého faktu nebo domněnky. Tyto pověsti mívají nejčastěji rozsah jednoho odstavce, může to ale být půl stránky až celá stránka, nebo naopak jen pár řádek a dokonce řádek jediný. Příkladem jsou Pověsti z Čech Josefa Virgila Grohmanna, systematicky uspořádaný soubor pověstí, v některých případech i ve variantách, a uspořádaný podle námětů. Knihy tohoto typu mohou při práci s pověstmi sloužit jako svého druhu encyklopedie, protože obsahují i mnoho informací o vzniku a vývoji onoho vyprávění. Čtenářsky i pro dramatickou práci jsou příhodné ty knihy, jejichž autoři pověsti zpracovali literárně, rozvedli příběh do konkrétního jednání a děje, charakterizovali postavy a případně doplnili beletristicky napsanými kulturně historickými poznatky, které s příběhem souvisejí. Z autorů 20. a 21. století české a moravské pověsti zajímavě převyprávěli Václav Cibula, Vladimír Hulpach, Magdalena Wagnerová, Eduard Petiška, Josef Pavel, Eva Koudelková, Helena Lisická, Oldřich Šuleř a další, ale také etnografové, zejména brněnští – Oldřich Sirovátka, Marta Šrámková, Eva Kiliánová. Nesporné je vlastivědné využití pověstí, ať už v rámci výuky, nebo volnočasových aktivit, v souvislosti s poznáváním přírody i památek. Ale v mnoha případech u dobrých autorů najdete i myšlenku, která příběh spojuje s dneškem a se životem hráčů. Pověst o Bruncvíkovi je nejčastěji probírána na základě Starých pověsí českých Aloise Jiráska, jejichž první část, popisující zrod rodu Přemyslovců, však patří spíše k žánru kroniky, neboť původcem toho cyklu je kronikář Kosmas. Pověsti to ale v principu nejsou, pověst je historicky nedoložená a magií vysvětlovaná skutečná událost, skutečný stavební objekt, historicky doložená osoba. V oblasti démonických pověstí je to zcela smyšlená osoba strašidla nebo jiná tajemná bytost či jev. To v přemyslovském cyklu nenajedete, kouzla a čáry se neslučovaly s Kosmovým kněžstvím. Ale zejména chybí jakýkoliv archeologický nebo listinný důkaz, že někdo nebo něco z tohoto cyklu existovalo. Dokonce historické poznatky příběh vyvracejí: není pravda, že při příchodu Čechů byla země panenská a neobydlená a neexistoval Vyšehrad dřív než Pražský hrad a Praha. Tyto příběhy nejsou vhodné pro výuku o pověstech, pro tento účel existuje množství jiné literatury. Pověst o Bruncvíkovi dramatické výchově vychází vstříc svým dějem založeným na konfliktech a na řešení náročných situací. Popravdě ale nejde o pověst původem českou. Jako předobraz Bruncvíka je uváděn německý vévoda Jindřich Lev z Brunšviku, o němž se vyprávělo, že se setkal se lvem a ten se stal jeho průvodcem. V českém kontextu se z tohoto příběhu - zřejmě kvůli motivu lva – stala pověst o tom, jak vznikl český státní znak, a podobně došlo i na pojmenování sochy u Karlova mostu.
Předloha: Alois Jirásek, Staré pověsti české
Věk: 11 let
Třída: 5
Počet dětí: 20
Vyučovací hodina: dramatická výchova
Počet hodin: 3 hodiny po 45 minutách
Zkušenost dětí s dramatickou výchovou: od 3. třídy
Cíle: z hlediska
a) vzdělávacího: seznámit děti s pověstí o Bruncvíkovi
snažit se ukázat rozdíl mezi pověstí a historickými fakty
přiblížit dětem náročný jazyk Aloise Jiráska
umět hledat informace
přiblížit dětem literární text jiným způsobem než čtením
b) výchovného: komunikovat ve skupině se všemi
rozhodovat se podle svého mínění
být odpovědný za své skutky a činy
připojit se nebo navrhnout řešení pro celou skupinu
c) dramatického: procvičit techniku živý obraz a improvizaci
naslouchat druhým
nebát se projevit svůj vlastní názor
snažit se řešit problém společnými silami
dokázat položit otázku tak, abych se dozvěděl to, co chci
Témata:
Přátelství mezi člověkem a zvířetem je jiné …
Co všechno jsme schopni obětovat pro druhé
Co je člověk schopen udělat pro druhého, aby byl na něj ten druhý
hrdý. Rytířství, hrdinství a statečnost
Realizace:
I. hodina – úvodní seznámení s rytířem Bruncvíkem
Pověst o Bruncvíkovi má ve výuce vyšších ročníků 1. stupně ZŠ dvojí vzdělávací funkci: splňuje látku o žánru pověsti a nabízí poznatky o státním znaku. Současně s tím ale její příběh umožňuje dvojí rozhodování: Bruncvík se rozhoduje, zda pomáhat drakovi či lvovi a po návratu domů se musí rozhodnout, jak zareagovat na fakt, že jeho žena se po ukončení domluvené lhůty znovu vdává. Moment rozhodování je mimořádně důležitý pro zúčastněné hráče. Nejenže se učí, podle jakých kritérií a jakým způsobem se v životě lze rozhodovat, ale současně s tím přispívá k utváření hodnotových žebříčků. Žák musí zaujmout nějaký postoj a tomu slouží obě použité techniky. V prvním případě jde o rozhodnutí ano nebo ne, proto Eva Benešová zjednodušila techniku zvanou škála, která dovoluje zaujímat různá stanoviska od "určitě ano" přes "spíše ano" a "nevím" až k "určitě ne." V tomto případě byly v situaci jen dvě možnosti, proto byl prostor rozdělen na dvě poloviny. V složitější situaci po návratu může Bruncvík volit různé varianty, váhat, zůstat nerozhodný apod., proto učitelka zvolila techniku alej (ulička), kdy hráči ve dvou řadách proti sobě svými výroky zastupují Bruncvíkovy úvahy o různých možnostech řešení, jsou jeho svědomím. Tento příklad svědčí i o rozhodování učitele kterou techniku použít v které situaci.