Mytologie jakožto příběh trvalé platnosti řeší základní otázky lidského života – vznik světa a člověka; kdo jsme, odkud jsme přišli, kam směřujeme a jaký je smysl lidského bytí; jak co vniklo a kdo to lidem přinesl, čili postava kulturního hrdiny. Mytologie dává poznávat bohy a jiné nadpřirozené osoby i postavy „kulturního hrdiny“, tj. osoby, které přinesly lidstvu pokrok. Takovým kulturním hrdinou je i Prométheus, který je námětem následující lekce. Důležitým námětem mýtů jsou také proměny – proměny lidí, zvířat a rostlin nebo věcí a naopak, proměny situací, do nichž vstupují bohové i lidé. Jsou to otázky, které začínají zajímat děti od předpuberty, když překonají stádium konkrétních operací. Již se zorientovaly ve světě kolem sebe, v rolích, které zastávají lidé i ve vztazích mezi nimi, a začínají se zajímat o širší otázky. Nevysychajícím pramenem mytologických látek jsou Petiškovy Staré řecké báje, které nabízejí základní výběr z pověstí starého Řecka, vhodné už pro děti od deseti let. Řečtí bohové jednají jako lidé a jsou proto srozumitelní. Pro adolescenty pak jsou přístupné a zajímavé také mýty indické a severogermánské, obojí rovněž dostupné. Pro hledání témat mýtů různého druhu a původu je inspirativní knížka Liz Greenové a Juliet Sharman-Burkeové Životní cesta v zrcadle mýtů.
Analýza literárního textu Eduard Petiška: Staré řecké báje a pověsti
Rozbor děje – zápis dějových linií Prométheus chodí sám po světě • Prométheus vytváří sochu člověka • Prométheus učí své stvořené lidi dovednostem • Zeus žádá od lidí obětování se • Prométheus připravuje lest na Dia • Zeus vybírá oběť bohům • Zeus bere lidem oheň za Prométheovu lest • Lidé ztrácí oheň • Prométheus „krade“ pro své lidi oheň z Olympu • Lidem se navrací oheň • Zeus vymýšlí nový trest za „krádež“ • Héfaistos tvoří sochu dívky • Bohové rozdávají dívce dary • Zeus posílá dívku na zem splnit úkol • Dívka přináší skříňku králi Epimétheovi • Epimétheus podléhá zvědavosti • Otvírá skříňku • Nemoci a strasti obchází lidi • Zeus trestá Prométhea • Prométheus přijímá trest a neprosí boha o milost • Hérakles osvobozuje Prométhea • Zeus se smiřuje s Héraklovým činem • Prométheus nosí prsten, jako znamení – připoutání ke skále • Dnes lidé nosí prsten
Katarze – Prométheus dostává svobodu od Hérakla, syna Dia, a na památku připoutání ke skále musí nosit prsten z kamenem z této skály. Prométheus se nikdy bohům nepokořil a vždy stál na straně lidí.
Uvědomění si žánru: Jedná se o mýtus. Je důležité si uvědomit, že v mýtech je skutečnost vysvětlována jako důsledek projevů fantastických bytostí a sil a s tím také do práce s tímto žánrem jít. Pro dramatickou výchovu nabízí však tento žánr bohatou škálu témat a řadu zajímavých rolí (postavy bohů, hrdinů i obyčejných lidí). Dále nabízí zajímavé prostředí, nadpřirozeno. Jedná se o fiktivní příběh, jejichž prostřednictvím lze zkoumat témata a vztahy současné.
Témata: pro skupinu
Hodina dramatické výchovy
Třída: 4., dvě hodiny (spojené) – 90 minut
Počet: 20 dětí
menší zkušenost s dramatickou výchovou
prostor: třída s kobercem - dostatečný prostor
pomůcky: arch papíru, fixy, šátky, kartičky se jmény řeckých bohů a kartičky s dovednostmi,
kniha – Staré řecké báje a pověsti od Eduarda Petišky, skříňka a tři ruličky papíru
s textem
cíle pro děti:
Výchovné cíle:
uvědomit si jaké dopady může mít lest
poradit v rámci svého přesvědčení
snažit se spolupracovat ve dvojicích a skupinách
spolehnout se na druhého i sám na sebe
komunikovat beze slov
Vzdělávací cíle:
• seznámit se s literárním textem o Prométheovi
• seznámit se s příběhem pomocí metod dramatické výchovy
• osvojit si jména řeckých Bohů
• dokázat nají v textu spojitost a rozdílnost s dnešní dobou
• seznámit se s mýtem
Cíle z hlediska dramatické výchovy:
• seznámit se s novými metodami a technikami dramatické výchovy
• připravit se na živé obrazy
• připravit se na změny v živých obrazech
• udržet štronzo v živých obrazech
Průběh lekce
I. Téma: Samota
Na začátku lekce se děti v brainstormingu vyjadřují k tomu, co pro ne znamená samota a následuje chůze prostorem s představou, že každý je na světě zcela sám (boční vedení). V návaznosti na to se děti seznamují s látkou příběhu o Prométheovi.
II. Téma: co to znamená nebýt sám?
Na této lekci je důležitá úvodní analýza textu, proto také je záznam lekce zhuštěn a zkrácen, takže vazba na analýzu je zřetelnější. Analýza se zabývá vším, co hraje roli v přípravě látky pro dramatickou činnost a co učitel zvažuje ze dvou hledisek: co ponechat, případně rozšířit a zvýraznit a co vypustit. Důležité je, že Eva Benešová v analýze děje uvádí slovesa, vyjadřující jednání Prométhea, což odpovídá na otázku, zda látka je vhodná pro dramatické zapracování, neboť jednání je základem dramatu. Alespoň začínající učitel by si měl analýzu takto rozepsat. Už pouhý fakt jednání postav nebo hlavní postavy, je podstatnou odpovědí na otázku, zda je výběr správný a realizovatelný. Rozbor je také velmi důležitý u složitějších nebo rozsáhlejších předloh.
Tyto žánry a okruhy literatury mají pro dramatiku velmi důležitou vlastnost, spočívající v tom, že jsou „akční“ v pravém slova smyslu, tj. že sdělují nikoli úvahami a psychologií, ale jednáním postav. Proto jsou poměrně snadno transformovatelné z prózy do dramatiky, i když samozřejmě prakticky vždy je při zpracování pro lekce a dílny třeba něco redukovat a něco zase rozšířit. Kromě Berony se v praxi studentů KVD osvědčily i další pohádky, v největším rozsahu a s důrazem na téma je to blok lekcí v ZUŠ Proměny pohádkového motivu v různých kulturách Lenky Kohoutové. Tématem bylo neobvyklé, „divné“, „postižené“ dítě. Látku tvořily čtyři pohádky, dvě evropské, dvě asijské: český Paleček, dítě miniaturní, francouzská pohádka Princ Chocholouš Charlese Perraulta, příběh mimořádně ošklivého prince, v němž se řeší otázky krásy/ošklivosti v porovnání a různou mírou inteligence a různými vlastnostmi. Indická pohádka Princezna Pomeranč a vietnamský Kokos vyprávějí o dětech, které se narodily v podobě ovoce a ořechu. Montáž kratších příběhů umožňuje nejen z různých hledisek řešit otázku fyzické odlišnosti, ale současně uvádět děti do různých kultur. Vedle lekcí a dílen na téma Tří medvědů a babky Chňapky Pavla Šruta nebo Brémských muzikantů a Červené Karkulky s malými dětmi, předškolními a prvňáčky, se realizovala jedna africká pohádka a jedna indiánská, a Dvanáct měsíčků v anglickém překladu jako látka pro angličtinu ve 4. třídě. Mimořádný byl počin Kláry Fidlerové, která na střední pedagogické škole v prvním ročníku se studentkami uplatnila Šípkovou Růženku jako příběh o odpovědnosti rodičů za svízele, které nevědomky způsobí dceři, ale také jako příběh role dospívající dívky, která čeká na „vysvobození“ partnerem – témata týkající se jak věku studentek, tak jejich budoucí profese. I pověsti poskytly řadu možností, i když většinou měly zdroj ipůsobení spíše lokální: O prokletí Votic jako součást aktivit příměstského týbora a historie písně Ó Velvary v dílně nazvané Za ztracenými tolary - o historické události, léta se táhnoucím soudním sporu, ozvláštněném prvky pověsti. V Českých Budějovicích to byla místní pověst O statečné jeptišce. Další osvědčivší se titul je Golem, v toto případě z Petiškovy knížky pověstí z pražského židovského města (příběh Golema lze najít skoro v každé knize pověstí, zejména pražských). Do žánru pověsti patří i Rozsudky soudce Óoky, historické postavy japonské historie, která svými nekonvenčními rozsudky budila a dodnes budí zájem. Základem dílen se staly i mytologické a rytířské příběhy: španělský hrdina Cid, příběhy krále Artuše, Tristan a Izolda. Publikací z této oblasti je v knihovnách knihkupectví i antikvariátech opravdu dost, a v různých knížečkách a sešitcích vydaných v místě se také pár najde. A samozřejmě řecká mytologie. Skylla a Mínos a Orfesus v interpretaci Publia Ovidia Nasa doplněný indickým příběhem z Mahábháraty nazvaý Sávitrí. Ovidius je plný příběhů stále aktuálních, zejména pro dospívající.