Heslo „dramatická výchova“ na internetu

Mám dost času a tak jsem se rozhodla prozkoumat, co najde na internetu ten, kdo se chce zorientovat..

Jako první, zřejmě nejdůležitější a nejnaléhavější mi na Googlu vypadly Hry pro dramatickou výchovu/Pomůcky pro rozvoj dítěte, firma Lendid. Nabídka je opravdu bohatá. Maňásci jednotliví i sady maňásků pro úplně veškerou obligátní dramaturgii mateřské školy: Perníková chaloupka, Budulínek, Červená karkulka, Smolíček, Veliká řepa, Slepička a kohoutek, Koblížek, Bouda budka, Vlk a kůzlátka, Tři prasátka, a v závěru zatím bez obrázku (jaký žal) rodina, 1188 Kč. Ale to zdaleka není vše, je tu logopedický hroch, spousta různých čepiček a „převleků“ ve velikosti žáka MŠ, a ouška, ouška, ouška, rohy, tykadla – zkrátka veškerá mateřinková fauna! Nakonec Vám firma slíbí „bleskovou dopravu“ a úplně na konci oznámí „Jsme profesionálové“. Co dodat, bleskový rozvoj dítěte je jistý a profesionální.

To byl začátek, hned potom Wikipedie – stručná, věcná, informovaná, zadarmo.

Ale pak zase přituhne, a to – bohužel – pod hlavičkou „Metodický portál RVP“. Vypadá to slibně, ale ve skutečnosti je to podivná směs, hlavně na samém začátku, u nejnovějších příspěvků, které zřejmě patří do kategorie „samotoky“ - něco jako sociální sítě, co koho napadne, to tam vloží. Až když se prokoušete k položkám na samém konci, to jest z doby po založení metodického portálu, nejdete tam jména dobře známá, témata podstatná, k dramatické výchově a její metodice opravdu zaměřená. Ale v určitém momentě asi osobám odpovědným došel dech. Když to otevřete (učinila jsem tak koncem května 2018) narazíte na příspěvek autora, který viděl v Anglii lekci, o níž byl asi informován, že to je drama. Ve skutečnosti jde o použití známého triku iluzionistů – kouzelník se domluví s figurantem, který se jeví jako vševědoucí. Je totiž domluven prvek otázky (slovo, vazba), který mu sdělí, co je očekávaná odpověď, a on skvěle „uhádne“. Je to prý vhodné na „vytvoření vazby mezi vyučujícím a žákem“, na začátku školního roku na poznávání sociálních vazeb ve třídě a dále který žák „by se nejlépe hodil pro danou aktivitu“. Nejen že to není dramatická výchova, ale hlavně není etické jít na děti s takovým fíglem.

Hned na to: studentka byla „na Erasmu“ v Lucembursku, viděla tam hodinu dramatické výchovy a žasla – klidně mohla žasnout bez Erasma, pohodlně doma.

Následuje série lekcí Aleny Machovské, tu a tam bych měla námitku, ale je to dramatická výchova, pětidenní projekt uzavřený předvedením dalším třídám.

Další položky – Loutkové divadlo = didaktická hra typu kvízu o loutkovém divadle. Nejlepší hry do kapsy – ukázka z knihy vydané Portálem, dramatiky se jakž takž týkají hry na dýchání; ukázka z knížky Zdeňka Šimanovského, věnovaná rytmu a řeči. Ale pak jsem zjistila, že i já jsem přispěla – jako ukázku u knížky Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk nabídl Portál námět Čtvero ročních období. Je to dobrá ukázka, ale má to háček, autorkou je ve skutečnosti Romana Šindlářová, já napsala jen předmluvu a sborníček lekcí jsem sestavila.

Následuje Malý princ a po něm Josef Valenta… a tak dále

Odborná práce není věcí svobodné volby kohokoliv, tady platí, že je třeba vědět, znát, kvalifikovaně posuzovat. Metodický portál je zřetelně neredigovaný, na jedné straně tu najdete, co opravdu je dramatická výchova nebo její součást či doplněk, a na druhé straně bůhví co vlastně. Učitelská veřejnost by potřebovala spolehlivé a pravdivé, k věci náležející informace, a je to dost důležité hlavně pro ty, kteří nemají dostatečnou kvalifikaci. Takhle může být dramatická výchova úplně cokoliv, třeba i to příslovečné válení po koberci. Důležité je, aby se učitelka či učitel, kteří stojí před úkolem začít učit dramatickou výchovu, nezarazili u těch prvních a pochybených položek, ale aby četli dál, a nejen to, co najdou na internetu - ostatně u příslušného hesla Wikipedie najdou dost obsáhlý seznam literatury.

Předchozí Následující