Floskule aneb Ještě k dramatizaci

Podíváte-li se o Slovníku spisovného jazyka českého či do Slovníku cizích slov najdete celkem shodné vysvětlení: slovo pochází z latiny, je knižní a hanlivé a označuje slohově nadnesený, květnatý nebo jen obecně platný, ale prázdný obrat, výraz, rčení, jinak řečeno frázi. Socialistické školství, jeho dokumenty i teorie, byly plné floskulí o rozvoji osobnosti, ačkoli v praxi vychovávalo nanejvýš osobnost neurčitou, matnou, poslušnou, netvořivou, protože ten systém žádal člověka, který – stručně řečeno – „drží krok a hubu“. Ale floskule jsou pohodlné, protože jsou vždycky po ruce a jakoby berou oponentovi vítr z plachet. Podívejte se jen na to, kolik provinilců z řad veřejných osobností všechno svoje máslo na hlavě vyřeší tím, že se prohlásí za nevinného, účelově očerněného – a je to!

Párkrát se mi při zkoušce stalo, že jsem vyslechla nadšený a květnatý výklad o tom, jak dramatická výchova rozvíjí osobnost, ale když jsem se zeptala, co to ta osobnost je, jaké má složky a které dramatika ovlivňuje a jak, nastalo hluboké ticho, v lepším případě zmatené pokusy se chytit. Píšu o tom proto, že jsem dostala dopis, v němž se podobná situace vyskytuje (promiňte, nebudu uvádět, kdo mi to napsal, zde ani jindy, protože mi jde o problém a nechci nikoho uvádět do zcela zbytečných konfliktních situací), a týká se právě oné dramatizace, o níž píšu na jiném místě. Prý se při dramatizaci rozvíjí osobnost, dítě se socializuje a divadelní prostředky jsou tu také… Začala bych od konce – co jsou to divadelní prostředky a které z nich se uplatňují v školské dramatizaci? Co je na dramatizaci socializačního, které sociální kompetence dovoluje rozvinout – a kam až? A co to je ta osobnost? Stačí nahlédnout do některého psychologického slovníku. Udělá to ta obhájkyně „dramatizace“?

Nemyslím si, že by to dětem uškodilo, ale nechť aspoň pedagogové, kteří dramatizaci stále ještě pěstují, veřejně sdělují, že dělají něco dost zastaralého a dramatické výchově na hony vzdáleného – nechť aspoň neškodí opravdové dramatické výchově.

Předchozí Následující