Myšlenka, že by k materiálům z praxe měly být i didaktické komentáře mě zaujala, ale současně ve mně vyvolala pochyby. Pustila jsem se sice do komentářů k uveřejňovaným záznamům, ale chvílemi je mi trapně a připadá mi to jako nošení sov do Athén, neboť dramatika je didaktikou vlastně prosycena. Představte si přednášku o tom, co jsou zrcadla jak se provádějí, představte si, že autoritativní učitel žákům zadá úkol, aby měli nápad, a pak klasifikuje, zda splnili za jedna, za tři nebo za pět. Lze trvat na tom, že Božena Němcová je významná klasička a požadovat, aby žák, který od Němcové jaktěživ nic nepřečetl, větu na toto téma zopakoval při zkoušení. Ale je možné, aby učitel předvedl, názorně prezentoval schopnost komunikovat nejen slovy, ale i hmatem, požadovat pak od žáků přesné zopakování a následně oklasifikovat jejich výkon?
Jsou to absurdní představy a záměrně volím příklady extrémní, ale snad je z toho jasné, že didaktika je v dramatice propojena s látkou a látkou je současně metoda. Proto pro člověka znalého dramatiky jsou záznamy čitelné i jako výpověď didaktická. Nicméně, i didaktické komentáře mají svůj význam, především pro ty čtenáře, kteří s dramatikou nemají osobní zkušenost. Ale existují i účastníci praktických cvičení, seminářů, kursů, studentů, kteří praxí procházejí, ale z různých důvodů, často proto, že vnímají se zájmem prezentovaná témata, látku, řešení situací, „užívají si to“, ale nedokážou přitom souběžně vnímat i „jak se to dělá“, tj. čím lektor dosáhl toho, že jsou tak zaujati a ochotni spolupracovat. Je to zvláštní u pedagogů, jsou nadšeni například strukturovaným dramatem, ale přitom nejsou sami schopni ani vysvětlit, proč to tak dobře fungovalo, natožpak postavit vlastní drama podobné účinnosti. V tomto procesu poznávání je proto potřeba nabízet analýzy, škály metodických postupů, série látek a témat, příkladů z praxe, pokoušet se o realizaci atd. atd., jak to funguje ve výuce specialistů na vysoké škole.
Berte proto moje didaktické komentáře k některým projektům jako pokus upozornit na určité prvky obsažené v tom či onom popisu činností a vyprovokovat uvažování nad tím, čeho si člověk na složitém jevu zvaném dramatická výchova zatím nevšiml.